Avontuur RoZé

De kans dat ik me hier geweldig onpopulair zal maken, is behoorlijk groot (want na een vierdaagse InstaSpam zou ik het ook wel lelijke gehad hebben) maar ik vind het een mooi moment om het eens te hebben over Egypte en de doldwaze festiviteiten die dit land te bieden heeft.

Enkele weken geleden stelden de lieverds van Thomas Cook voor om me mee op sleep touw te nemen doorheen Egypte. Na 27 keer vragen of dit echt geen grap was en of ze het absoluut zeker waren, heb ik netjes toegezegd. Nuja, met ‘netjes’ bedoel ik vooral ‘zonder nadenken een mail terug sturen met belachelijk veel capslock letters en uitroepingstekens’. Want wie apprecieert nu geen overdadig gebruik van leestekens? De mensen van Thomas Cook blijkbaar wel want na drie hysterische mails mocht ik nog steeds mee.

Op zijn zachts gezegd: ik had vooral geen idee wat me te wachten stond. Spontane visioenen van witte sokken in sandalen, gebruinde lederen huiden en terreur gerelateerde nieuwsberichten schoten door mijn hoofd. Maar het aller engste was dat ik geen idee had wat ik in mijn koffer ging steken.
Gelukkig kwam wereldburger Niel met ons mee. Want ik ga eerlijk zijn, zonder wereldburger Niel zouden de voorbereidingen een stuk dramatischer verlopen zijn. Na enkele weken van schaamteloos stalk-gedrag, had ik alle nodige info om Egypte te veroveren. Enkele essentieële reistips kan je terugvinden in dit diepte-interview.

A: Zeg Niel, mijn hulpeloze enthousiaste zelf heeft geen idee hoeveel fancy eurodollars ik moet inwisselen. En waar kan ik dat doen?

N: Ik doe dat ter plekke. Je kan makkelijk met Euro’s betalen in Egypte.

A: Niel, hoeveel paar schoenen zou je meenemen?

N: (geen antwoord)

N: En pak je reispaspoort mee, dan kan je vlugger door Security en kan je langer winkelen in Tax Free winkels.

A: Nog een cruciale vraag: heb jij Birkenstocks? Zo nee, zijn ze noodzakelijk zijn op reis?

N: Klinkt als bier. Dus ja.

N: En je mag 20 kilo meepakken.

Na vieren dagen toeren door het land van Ramses, Tut en Cleopatra, kan ik duidelijk stellen dat Egypte meer is dan enkele clichés op een hoopje. Het land heeft zoveel meer te bieden dan de rits All-In Resorts die je aan de Rode Zee kan vinden. Als hoeksteen van onze wereld- en kunstgeschidenis, bruist het land culturele pracht. Om dan maar te zwijgen van de fenomenale Nijl-oase, de onmetelijke woeste woestijn en de rijkelijke pracht van de Rode Zee.
En om op de vraag “Hoeveel kamelen krijg ik als je ontvoerd/onthoofd wordt?” van Mijn Beste te antwoorden: u hoeft geen extra levensverzekering af te sluiten als u naar het Rode Zee reist. Het zuiden van Egypte is Cairo niet, dus laat die peperspray, teaser en riek maar thuis. ‘Veilig’ was van het sleutelwoord van deze reis.
Daarbij zit je zo aan 20 kilo bagage dus het heeft geen zin om het luchtvaart-personeel extra pissig te maken.

IMG_5616

 

 

 

 

 

 

5 gedachtes over “Avontuur RoZé

  1. Leuk om te lezen! En volledig mee akkoord: het was een supertripje. Zelfs in het gat van West-Vlaanderen denken ze er zo over ;).

  2. Pingback: Niet OK | SSTRID...

Geef een reactie

