Oui Oui Paris

Vorig weekend hebben wij moedig de strijd ingezet tegen de verveling. Geen verloren weekends meer, nee meneer, vanaf nu aan gaan wij proactief het weekend tegemoet. En als we iets doen, doen we het goed want onze eerste wilde onderneming bracht ons naar Parijs.

Reizen naar…

Parijs bezoeken is geen onoverkomelijk onderneming. Het vraagt net iets minder voorbereiding dan bijvoorbeeld een trektocht door Antarctica. Daarom kan je gerust eens zot doen en kortbij een tripje boeken.
Persoonlijk heb ik het wat lastig met die last-minute activiteiten. Ik ben net iets te neurotisch voor deze spontane perikelen. Het hele ‘pak-uw-koffer’ procedure is een mentaal en fysiek verwekingsproces dat toch wat tijd vraagt. Mijn opluchting was groot toen Thalys kwam aanzetten met enkele tickets. De fruitmand werd alvast besteld.

Nu, Parijs is voor geen onbekende. Op een of andere manier belanden we ieder jaar in de stad van de liefde.
Zowel per auto als per trein is het goed te doen. De auto kan je makkelijk achterlaten in een beveiligde parking aan de rand van de hoofdstad. Met de metro sta je in geen tijd in het centrum.
Maar mijn absolute voorkeur gaat uit naar het treinrit avontuur. Waarom? Eerst en vooral omdat ik de gevaarlijkste chauffeur ooit ben. Ik heb het niet zo voor voertuigen op wielen. Mij naar Parijs laten rijden, is gewoon vragen om miserie.
Aansluitend heb ik een gruwelijke hekel aan Franse autostrade-toiletten. Het is de Route du Soleil naar mijn ergste nachtmerrie. Ik zou persoonlijk liever een blaas- en nierontstekingen riskeren dan zo’n toilet te moeten utiliseren. Overdreven? Zeker. Maar ik verkies de Thalys toiletten boven alles.
Daarbij mag op je trein geheel verantwoord om 10u30 ’s ochtends spiritueuze dranken nuttigen. Met een taartje of een broodje. Ik weet u niet hoe het bij jullie zit maar dat maakt mij bijzonder gelukkig.

Slapen bij…

Volgens ons moeder gaat alles bergaf eens je de leeftijd van 26 hebt bereikt. Een goed bed is dus geen overbodige luxe.
Een degelijke slaapplaats vinden in Parijs vind ik echter geen evidentie. Eens te veel hebben we belachelijk veel geld betaalt voor iets…wel…zeer Frans en zeer speciaal.
Wat ik zeker kan aanraden is dit stukje hemel op aarde. Een vriendin wist het te boeken tijdens een vorige trip.
Dit klein, fijn stekje is de eigendom van de bevallige Ariane. Het ligt vlakbij Gare Paris Nord, alle belangrijke metro-lijnen en enkele supermarkten. Het dubbel bed slaapt heerlijk en de badkamer is uiterst fantastisch. Met andere woorden: baden in een oord van luxe en rust.

Bezoeken van ...

Je kan gerust een dag spenderen in het Louvre, flaneren onder de Eiffeltoren en de Seine afvaren op een boot. Zeker als dit je eerste bezoek is aan Parijs, kan ik het aanraden. Maar Parijs is meer dan deze reisgidsclichés. Mijn absolute, favoriete bezoekadresjes zijn Musée d’art decortif, Palais de Tokyo, Galerie E. Perrotin en Centre Pompidou. Keer op keer kan je er een sterke tentoonstelling bezoeken die wel een of andere hevige emotie teweeg brengt. Of het nu absolute wansmaak is of obsceen geluk, onberoerd laat het je nooit.
Voor degene die binnenkort naar Parijs vertrekken, Dries Van Noten – Inspirations en Star Wars Identities ten zeerste aanraden.

Eten in …

Het is Frankrijk, dus goed eten en drinken kan je vrijwel overal. Een degelijke, lichte lunch kan je eender welke bistro vinden. Het is gewoon een kwestie van je gezond verstand te gebruiken.
Het lekkerste glas champagne kan je in een klein cafeetje vinden op de hoek van Rue Rambuteau en Rue Saint-Martin. Geen idee hoe het etablissement noemt, maar hier kan je een mooi glas bubbels krijgen.
Dineren doe je bij Le Favoriet aan de rand van Le Marias of Mon Oncle in Mont Martre. Kijk vooral na wanneer het happy hour is, want drank is idioot duur in Parijs.

Winkelen bij…

Het hangt er een beetje af van wat je wilt.
Op zoek naar sneakers? Trekt richting Les Halles. Op Rue Pierre Lescot vind je zowel de gevestigde waarden als enkele anonieme parels. De prijzen zijn trouwens een stuk zachter dan hier in Belgique.
Op zoek naar een decadent shopfestijn? Dan moet je langs Rue Saint Honore, Rue de Rivoli en Avenue des Champs-Elysées passeren. Hier vind je alles van Sephora tot Colette. Vergeet vooral je Visa niet.
Op zoek naar wat vintage? Le Marais is dan jouw buurt.  Doorloop Rue de la Verriere en Rue Sainte-Croix de Bretonniere op het gemak want je komt ogen te kort. Le Marais is trouwens meer dan enkel vintage, je vindt er geweldige outlets en concept stores. Precies Pinterest, maar dan in het echt.
Op zoek naar interieur/kook ideeën? Dan moet je bij La Grande Epicerie de Paris, Le Bon Marche en Rue du Bac zijn.

 

 

4 gedachtes over “Oui Oui Paris

  1. Ik ben ooit eens een dagje naar Parijs geweest met het school, meer dan dat niet. Maar ik heb wel de meest romantische foto ooit! Een foto van Jason en ik onder de eifeltoren! Zalige post, ik krijg er goesting van om te vertrekken!!

Geef een reactie

