Stoven en stuiken

Er moet veel gebeuren vooraleer ik zelf achter de kookpotten kruip. In vele gevallen betekent het weinig goeds en is een brandblusapparaat een noodzakelijk accessoire. Het label ‘keukenprinses’ past dan ook beter bij onze microgolfoven dan bij mij.
Jammer genoeg heb ik een tijdje een kapitale fout gemaakt: mijn wederhelft heeft me doen beloven dat ik een dezer timpana ging maken. Persoonlijk herinner ik me er niets van (lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk, ik dat kook-gerelateerde beloftes maak) maar blijkbaar bestaan er hard bewijzen van dit engagement.

Timpana is een traditioneel Maltees pasta-oven-taartgerecht. En net zoals alles in Malta; is het een vreselijk opulent gerecht dat je aders net niet doen dichtslibben. Het bevat alles wat goed en ongezond is voor je lichaam. Met andere woorden, geniaal comfort-eten dat een excellente troost biedt tijdens die ene sadistische week in de maand.
Aangezien Elvea, in kader van de wedstrijd #dotheElveatwist, mij wou voorzien van enkele getomateerde producten, wou ik me wel wagen  aan deze stoutmoedige onderneming. Gelukkig is mijn allerliefste schoonmoeder maar één speed dial-beweging weg. Mijn heldin.

Timpana wordt traditioneel gemaakt met kippenlevertjes, spek, hopen kaas en extra veel bladerdeeg. Maar vermits ik graag mijn 27ste levensjaar zou halen, heb ik geopteerd om het aangepaste, magere recept van mijn schoonmoeder te gebruiken. Caloriearm is het niet, caloriearm zal het nooit zijn.

Het recept zal 4 grote eters voeden en neemt ongeveer 1u30 van je tijd in beslag.

Benodigdheden

500 gr varken/rundgehakt
500 ml passata
1 blikje (140 gr) tomatenconcentraat
500 gr rigatoni of penne pasta
6 eieren (3 hard gekookte, 2 voor de binding, 1 om te glaceren)
125 ml kippenbouillon (of een 1/4 bouillonblokje opgelost in 125 ml warm water)
1 stuk bladerdeeg
2 eetlepels parmezaan (dit kan naar eigen smaak meer of minder worden)
1 grote ui
3 teentjes knoflook
handje vol verse basilicum
grof zeezout
zwarte peper
geraspte muskaatnoot
olijfolie
1 diepe ovenschaal van ongeveer 30 x 20 cm

Stappenplan

1. Ter voorbereiding: laat de oven op 200 graden voorverwarmen, vul een grote pot met water (voor de pasta) en breng deze aan de kook en kook drie eitjes hard.

2. Ondertussen kan je beginnen aan je saus. Eerst bak je de ui, look en basilicum in wat olie. Geen liters olie zoals bij Jerre Meus maar gewoon een goeie geut. Voeg daarna het gehakt toe en roerbak deze tot die gaar is. Voeg daarna de passata, tomatenconcentraat en kippenbouillon toe. De saus werk je uiteindelijk af met peper, zout en vers geraspte muskaat noot.
Kruiden is geen exacte wetenschap, dus dit zal je een beetje op smaak en gevoel moeten doen.

Laat alles 10 minuutjes sudderen zodat het extra vocht kan uitkoken. De saus mag nu eenmaal niet te lopend/nat zijn.

3. Het water van de pasta staat ondertussen flink te koken, dus smijt alle pasta maar in de pot. Normaal heeft rigatoni 11 minuten nodig, maar het is belangrijk dat de pasta al dente de oven in gaat, dus hou het maar op 9 minuten.
Ondertussen kan je ook de hardgekookte eitjes afgieten en in stukjes snijden.

4. Eens de pasta klaar is, kan je zowel de saus als de gekookte eitjes erbij voegen. Roer 2 rauwe eitjes onder het mengsel (om alles te binden) en voeg uiteindelijk de parmezaan toe.
Terug, de één is een grotere kaasliefhebber dan de ander, dus de hoeveelheid parmezaan kan je best zelf bepalen.

5. Kieper als netjes in je ovenschotel, druk het mengsel goed aan met een lepel. Het is de bedoeling dat je pasta nadien,zoals een taartpunt, netjes kan opscheppen. Dek het goedje af met bladerdeeg, druk ook deze goed aan, en glaceer alles met wat ei.

6. Laat alles een dikke 30 min  in de oven garen (tot het bladerdeeg mooi bruin ziet) ET VOILA, de Maltese klassieker is klaar om genuttigd te worden.

Restjes? Geen paniek want zoals alle ovenschotels, wordt timpana beter met de dag. Dat is tot het groen en harig begint te worden, dan zou ik het wegsmijten.

4 gedachtes over “Stoven en stuiken

  1. iets in mij zegt altijd: die astrid, die doet me een beetje aan mezelf denken. Dus ik vermoed dat het maken van die pasta easy peasy is, ik probeer het eens. Je keuken ziet er wel een beetje Jerre Meus uit vind ik…subiet mag je ook een dagelijkse kost beginnen!

  2. Pingback: Inspiratienet |

  3. Pingback: Mijn kookboek | SSTRID...

Geef een reactie

