Kieskring

Mijn kennis over politiek is even uitgebreid als mijn kennis over voetbal, namelijk: ik weet er niets van af. Het beetje informatie dat ik bezit, heb ik te danken aan de betere lichtzinnige lectuur die ik bij mijn kapper heb kunnen vinden. Dat en den televies, menige afleveringen van ‘De Slimste Mens’ heeft mijn politieke kennis ook wat kunnen bijschaven.

Een normaal mens zou dit alarmerend vinden, zo een gebrek aan constitutionele kennis. Een normaal mens zou al een poging ondernomen hebben om zich correct in te lichten. Maar dat is buiten mij gerekend. Ik heb het toch mooi 26 jaar kunnen trekken zonder dat ik geplaagd werd door mijn jou-zou-beter-moeten-weten-geweten. De enkele tripjes naar de stembus heb ik toch keurig en zonder veel stress kunnen doorstaan. Dat allemaal dankzij de onvoorwaardelijk steun van mijn oudste broer.
Want die is slim.
En hij leest op regelmatige basis de Knack.
En mensen die de Knack lezen weten wel goed op wie ze moeten stemmen.

Na jaren van roekeloos stemgedrag, moet ik het nu voor het eerst zelf doen. Zonder een een zeer geïnformeerde broer en zonder de vergevende blikken van mijn veel te tolerante familie. Dit moet wellicht het enigste nadeel zijn aan mijn verhuis naar Gent.
Na 26 jaar is mijn je-zou-beter-moeten-weten-geweten dan toch in gang geschoten. Angst, nervositeit en twijfel overvielen me recent tijdens een uiterst leutig tripje naar Brussel. Die rusteloze schrik resulteerde halverwege de rit in een schroomvallige tirade:  “Wat is een minister-president?!” “Maar wat doet Elio eigenlijk, buiten hele dagen fabuleus fashionable te zijn?” “Leest iemand hier de Knack?!”.
Niets en niemand kon me verder helpen.  De zeer verontruste en zwaar geneerde blik van Mijn Beste verraadde dat het tijd was voor wat actie. De onbezonnen, achteloze jaren zijn gepasseerd, het is moment is aangebroken om zelf eens die Knack te lezen (iets wat niet evident is want er staan weinig prentjes in). Of op zijn minst wat informatie in te winnen.

Nu, waar kan een onwetende mens zich informeren? Ik kan maar vermoeden dat die enkele obsceen wansmakelijke borden en flyers de politieke lading niet dekken. Een partij doet toch meer dan wat schaapachtig staan lachen en zeggen dat het allemaal goed komt? Toch?
En in de stemtest geloof ik al helemaal niet: alle vragen zijn voor interpretatie vatbaar en ik ga eerlijk zijn, ik snap 3/4de toch niet. Ik heb geen eigendom, geen kinderen en geen bedrijf, dus hoe in godsnaam kan ik daar een opinie over hebben. Over het Vlaams treinverkeer, televisionele bagger en losbandig de VISA ruïneren, heb ik dan wel weer een oordeel. Maar ik heb zo een lichtblauw vermoeden dat dit niet echt de topics zijn dat regerend België dagelijks bezighoudt.

Na enkele zware zoekacties, lees: drie klikken in Google, heb ik uiteindelijk alle partijprogramma’s gevonden.
Dus, beste hulpeloze medemens (want ik weiger te geloven dat ik de enige ben), voor degene die zich ook graag willen informeren omdat ze het dit jaar zonder een politiek-savvy-familielid moeten stellen: hier in bijlage zit alles mooi gebundeld.

spa , pvdapiratenpartij , openvld , nva , lijstdedecker , vlaamsbelang, groencd&v, belgischeunie

Samenvattingen, statistieken en opinies zijn trouwens altijd welkom. De kans dat ik niets van versta, is reëel. Maar dat risico neem ik graag.

1338146372030_8787286

10 gedachtes over “Kieskring

  1. Nog geen idee voor wie ik stem, maar als ik er eentje vind met goede ideeën stem ik het liefst voor een vrouw. Die werken tenminste constructief in dat parlement 🙂

  2. O nee, je bent de enige niet… Ik vertel dan ook nooit of ten immer op wie ik heb gestemd, omdat de repliek en vooral de vraag als waarom? ik niet zo goed kan beantwoorden en dan voel ik me dom 🙂

Geef een reactie

