Vlaamse klassieker

Al sinds mijn kindertijd koester ik een diep gegronde haat ten opzichte van mijn fiets. Niet alleen mijn fiets, maar eigenlijk veracht ik alle fietsgerelateerd zaken. Mij leren fietsen was dan ook dé grootste uitdaging die mijn vader heeft moeten ondergaan. Als nuchtere vijfjarige koesterde ik al een gezond wantrouwen ten opzichte van dat stalen ros: én je evenwicht moeten bewaren én moeten bewegen in één activiteit leek mij noch nuttig noch aantrekkelijk.
Echt goed fietsen kan ik dus nog steeds niet, dus safe to say dat ik nog steeds een gevaar ben als ik de baan op ga met mijn niet-zo-trouwe-tweewieler. Alvast mijn excuses aan alle weggebruikers.

Hoe of wanneer deze haat precies ontstaan is, weet ik niet echt. Het is er  altijd al geweest. Een beetje zoals het wantrouwen van mijn wijlen grootmoeder tegenover alle Duitsers, maar anders. (want mijn redeloze nonsens valt niet te vergelijken met WO II,  excuses bomma)
Ik geloof ook dat niet één evenement mijn vurig misnoegen voedt, nee, de oorzaak van mijn irrationele afgunst kan je terugvinden in verschillen zaken en aspecten:

  • Zo ben ik waarschijnlijk het enigste wezen op aarde dat geen hand-oog-voet-derestvanhetlichaam-coordinatie bezit. Persoonlijk zie ik mezelf als een medisch wonder.
  • Ik neem het niet zo nauw met bepaalde verkeersborden en bijhorende regels. Het veelvuldig aangereden worden, tegen de grond gaan en in levensgevaar lopen zijn situaties die het fietsgedrag niet echt stimuleren.
  • Ik haat lichaamsbeweging. Ik haat heuvels. En ik haat de combinatie lichaamsbeweging & heuvels. En deze combinatie kom je wel eens tegen als je gaat fietsen.
  • Ik heb mijn broers eens te veel een bot zien breken omdat ze vallen tijdens het fietsen. Om dan maar te zwijgen van de keren dat ze in een gracht beland zijn. I don’t do pain nor shame.
  • Ik kom uit het zéér klein, zéér stil en zéér ruraal West-Vlaams dorp Koolskamp. Nee niet Oostkamp, maar Koolskamp, Google dat maar eens.
    Koolskamp is iets speciaal: het is een dorp zonder enige verbinding naar de buitenwereld, het bezit meer varkens dan inwoners en de afkorting KKK (Koolskampse kunstkring) wordt zonder gêne op de gevels geplamuurd.
    Koolskamp heeft eveneens zijn eigen wielerklassieker: Koolskamp Koers. In mijn ogen is het gewoon een excuus voor crimineel gedrag op en naast het parcours.
    Daarbij is Koolskamp zodanig gelokaliseerd zodat iedere Vlaemsche wielerwedstrijd er altijd passeert. Zo word je als inwoner ettelijke weekends lang gegijzeld in je eigen dorp. Eveneens word je fysiek verplicht om de koers van dichtbij te volgen. Het schrille ‘Rodaniaaaaaaaa’-gekrijs doet me nog steeds zeer angstvallig ineenkrimpen.

Persoonlijk vind ik het niet zo vreemd dat ik alle wielerklassiekers verafschuw. Dat tot grote spijt van Mijn Beste en zijn liefde voor deze oerdegelijke Vlaemsche sport. Maar eerlijk, ik begrijp het hele gedoe er rond ook niet. Ik begrijp het gewoon niet. Punt.
Als iedere ploeg een ‘top-man-fietser-favoriet’ heeft en de laatste kilometers de belangrijkste zijn, laat dan gewoon één iemand per ploeg de laatste 20 kilometers fietsen. Lijkt jullie dat geen ge-wel-dig alternatief?  Nee? Al was het maar om die koersnonsens tot een minimum te herleiden. Puik idee als je het mij vraagt.

Ik kan goed begrijpen dat menig fietsliefhebber mij nu heel wat onheil kan toewensen, maar ik zou het appreciëren moesten de dreigbrieven naar mijn mailadres gericht worden en niet naar mijn thuisadres. Veel dank.

internet-memes-hold-an-umbrella-they-said

 

7 gedachtes over “Vlaamse klassieker

  1. het heeft ook lang geduurd voor ik koers enigszins snapte. Vooral, ze rijden eerst honderden kilometers in een groepke en ineens gaan ze uit elkaar. Als je dan laatste bent, dan zou je toch gewoon beter stoppen? Moet je dan nog verder rijden eigenlijk?

  2. Mijn vrouw (ja ja) snapte vroeger ook niets van koers, maar zo’n 10 jaar geleden heeft ze het licht gezien. Waarschijnlijk had het met de geur van verse wielrenners te maken aan de start van de Omloop. Of die strakke billen, dat kan ook natuurlijk 😉

Geef een reactie

