Eeuwige student

Het is één toch-niet-zo-goed-bewaard geheim, maar ik heb een zwak voor bibliotheken, archieven en documentatiecentra. Je weet wel, zo alles wat bij meeste mensen onder de noemer ‘oud papier’ valt. Het is niet de meest trendy of choquerende bekentenis, maar we kunnen niet allemaal zoals Miley -kijk, hier is mijn baarmoeder- Cyrus door het leven wandelen.
Sinds september mag ik mezelf dan ook met veel trots Student Bibliotheek-, documentatie-, en informatiekunde noemen. Iets wat bij ons thuis (dankzij Mijn Beste) beter bekend staat als Sexy Librarian Education.
Dat terug-naar-school-plan leek mij iets fantastisch en fijn. Het idee alleen al: een jaar lang kunnen discussiëren en contempleren over de werking van bibliotheken en documentatiecentra. Voor vele een onnodige marteling, voor mijn innerlijke bibliofiel een uitzonderlijke utopie. Alleen heb ik één iets geweldig over het hoofd gezien: die examens. Student zijn betekent ook examens maken. En examens maken betekent ook studeren. En studeren betekent vooral veel dingen van buiten leren. *Ceu dramatische muziek*

Vak nummer één ligt hier voor mijn neus en een lichte vorm van paniek overvalt me. In een vlaag van rationaliteit probeer ik mezelf wat te sussen: “ah het zijn maar zeventig pagina’s”, “ah het is geen kernfysica, dus wat is het probleem”, “komaan Astrid, je hebt vijf jaar hoger onderwijs achter de rug, dit zal ook wel lukken”. Na twee uur staren/zuchten/koffie drinken/boodschappenlijstje maken/toch proberen leren, is mijn lichte paniek getransformeerd in zware hysterie want niets blijft steken.
Vijf jaar lang heb ik op de universiteit feiten, data en andere klinkklare nonsens (want ja, ik heb Kunstwetenschappen gestudeerd) in mijn hoofd kunnen rammen. Nu is het fysiek onmogelijk om enige vorm van kennis te onthouden, mijn lichaam stoot alles af wat nog maar lichtelijk in de buurt komt van ‘informatie’. Ik ben klaar om huilend in mijn bed te kruipen want het besef dat ik ‘oud’ geworden ben komt zeer hard aan. 26 going on 86.
En zoals het iedere senior betaamt, wil ik graag (uit pure frustratie en omdat het kan) alle schuld afschuiven op de maatschappij en het internet. En Miley, Miley heeft zeker ook haar aandeel in mijn falen. Damn you lichtzinnige, veel te aantrekkelijke popcultuur.
Ik zou nog een uur of drie kunnen doorgaan met mijn verzuurde rant, maar dat gaat toch schoon mijn probleem niet oplossen.
Dus mede-verloren zielen, moest één van jullie wat tips hebben om het studeren wat dragelijker te maken: wees vrij om deze hieronder te deponeren. Ondertussen doe ik hier nog eens een poging om mijn intellectuele capaciteit wat uit te breiden. #PrayforAstrid

14 gedachtes over “Eeuwige student

  1. Ik zit pas in mijn derde bachelor en ben het al beu! Studeren, de beste tijd van je leven, nee, niet voor mij… Ik ga blij zijn als ik er vanaf ben! Maar bonne chance🙂

    • maar je studententijd is echt fijn hoor, maar dat heeft meer te maken met de tijd en non-verplichtingen dat je hebt. En NIET die examens. Ook veel succes jij daar! ik duim!

  2. Kom kom, dat lukt je wel! Gewoon denken aan het feit dat er nu ontzettend veel studenten hetzelfde aan’t denken zijn😉 Helpt mij altijd! (Al ben ik geen voorbeeldstudent, verre van zelfs, ahem.)

Geef een reactie

