Jetset USA

Naast “hoe zie je jezelf binnen vijf jaar?”, “op wat doelt Schopenhauer met Willoos-zijn” (ja dit heb ik moeten googlen) en “wat trek jij aan voor de trouwerij?”  is “hoe was jullie trip naar New York” een van de moeilijkste vragen die ik de laatste 5 jaar heb moeten beantwoorden. In meeste gevallen begin ik gewoon spontaan te gillen, iets in de trant van “TWASKWENIOEDEMAXENDITHEEFTMIJNLEVENVERANDERDENIKWILTERUG”. Veel vragen volgen er dan niet want meeste mensen beseffen dat een normale conversatie er niet meer inzit.
Soit, we hebben het dus goed gehad. Veel gezien, veel getjoold, belachelijk veel gegeten en vooral veel met geld gesmeten. Het verbaast me nog steeds dat ik geen woedende telefoon van de bank gekregen heb. Hashtag Winning.
Maar New York is vooral groot en véél. Wat planning is echt een must want kleine onnozelheden kunnen je belachelijk veel tijd en energie kosten. Iets wat je wel kan missen als je maar enkele dagen gaat. Daarom deel ik graag de tips & tricks die wij hebben gekregen.

  • Het enige wat je echt nodig hebt is je reispas, een ingevulde ESTA-visuum en kreditkaarten die ook in de USA bruikbaar zijn. Wacht niet tot op het laatste moment en regel alles gewoon op tijd.
  • Een rechtstreekse vlucht zal uw leven redden. In theorie klinkt één overstap in een of andere Europese luchthaven niet zo erg of dramatisch maar je bent sowieso al acht uur onderweg dus die drie uur extra wachten is echt gene cadeau. Het kan alleen maar die jetlag erger maken en ik kan u zeggen, het is sowieso al een beetje huilen van vermoeidheid als je op Amerikaanse bodem landt. Zeker wanneer de laatste CD van Coldplay pijnlijk luidt door de speakers van de terminal schaalt.
  • Maak het jezelf gemakkelijk en neem een taxi richting Manhattan. Niet alleen omdat het uiterst praktisch is en je eigenlijk niet nog een uur met valiezen wil zeulen, ook omdat het onwaarschijnlijk fenomenaal is om te zien hoe Manhattan oprijst eens je Queens buiten rijdt. 58 dollar well spend. FYI alle taxi’s van JFK airport naar Manhattan hebben een flat fare, je betaalt sowieso één bedrag, eender waar je moet zijn.
  • Denk twee keer na voor je goedkope hostel boekt want een goede nachtrust is alles, gebroken aan je dag beginnen is gewoon geen optie.
  • Location location location: een goed gelegen hostel/hotel is goud waard. Kies liefst één dat dicht gelegen is bij een praktische metrolijn, zo spaar je heel wat tijd en extra kilometers uit. Het is ook zeer fijn om in een buurt te zitten waar je ’s avonds vlot iets kunt eten en drinken. Na een dag zwerven heb je echt geen zin om nog een metro naar god-weet-waar te pakken. Mijn persoonlijke favoriete buurten zijn Lower East Side, Flatiron District en East Village.
  • De metro is uw beste vriend! Sportief schmortief, niemand kan Manhattan volledig aflopen zonder dood te vallen van de fysieke pijn. Spaar uw stappen, je lichaam moet zeker een week dit tempo kunnen aanhouden en Amerikaanse dokters zijn belachelijk duur.
    De app NYC Subway is trouwens een dikke aanrader.
  • Tickets voor musea of andere toeristische attracties koop je het best op voorhand. Niet alleen is het goedkoper maar je omzeilt in een beweging ook ellendig lange wachtrijen.
    Kijk vooral eens na welke musea een recommended fee (als in: je betaalt wat je wilt) hebben en welke musea tout court gratis zijn. Daarnaast zijn alle musea en enkele attracties eens in de week gratis, dat bespaart je zeker een pak fancy eurodollars.
  • En plan vooral je eigen trip.

6 gedachtes over “Jetset USA

  1. Toen ik 4 jaar geleden terugkwam van mijn citytrip naar NY, wist ik 1 ding zeker: ik moest en zou een jaar in de VS wonen, en dan nog liefst NY. Het is dan wel niet NY geworden, maar ondertussen woon ik al bijna 2 maanden in LA. Ik snap het dus volledig als je zegt dat je terug wil en dat het je leven veranderd heeft, het heeft alleszins het mijne veranderd🙂

    • ah zot! dat meen jij niet! goed voor jou jong! We zijn ondertussen aan het bedisselen waar we volgend jaar op reis gaan. Routetrippen langs de West Kust blijft toch een hot topic😉 tips zijn welkom

  2. super, die tips hou ik in gedachten voor als er ineens op wonderbaarlijke manier een ezel op mijn zulle geld komt schijten…(eerst een zulle steken die er één is)

  3. Pingback: Team Panini | SSTRID...

Geef een reactie

