Koolskamp

hkak001

Dat ik mijn mama graag zie, is een understatement. Alleen voor haar, de vrouw die mij het leven geschonken heeft, wil ik mijn leven riskeren & de trein nemen richting Lichtervelde (aka dat ene station waar het geweldig meurt naar alles wat slecht is in deze wereld) om dan per bus door te steken naar Koolskamp. Avontuur noem ik dat, zo in één rit gebruik maken van de NMBS- en De Lijn-diensten.
Voor degene die het nog niet wisten, ik ben afkomstig uit Koolskamp. Een zeer zeer zeer klein dorp gelegen diep in de West-Vlaanders. Vergis u niet, ik heb het niet over Oostkamp maar KOOLsKamp. Oostkamp is een samenleving gelegen nabij Brugge. Dit dorp heeft een bibliotheek, een stadhuis, een treinstation en nog een aantal ander zaken die wijzen op beschaving. Koolskamp ligt wel… niet echt in de buurt van iets.  De dichtste supermarkt is direct 6 km verder rijden, het stad (als in de geografische locatie waar een H&M aanwezig is) ligt direct 12 km verder en voor een middelbare opleiding moet je al snel 10 km reizen.
Wat alles nog triester maakt is dat de bus -enkel op weekdagen- maar enkele keren op de dag passeert. ALS deze zich aan zijn dienstregeling houdt, want ja het blijft De Lijn.

Wat we wel hebben in Koolskamp zijn acht kappers! Geen bibliotheek, geen gemeentehuis, geen vlot opperend openbaar vervoer, maar wel kappers! En het moet gezegd zijn, je vindt nergens ter lande zo’n schoon gelegde permanenten & coupes, we zitten hier met enkele meesters.
Ook doen we hier aan Kunst, daar zorgt de KKK voor. U leest het goed: de Koolskampse Kunst Kring. Menig geschoold persoon zou misschien een verkeerde associatie maken met de naam van deze organisatie maar daar hebben veel Koolskampenaren geen problemen mee, we kunnen hier wel tegen een beetje politiek incorrect. Het zal dan ook niet verbazen dat Koolskamp vroeger bekend stond als ‘Klein Berlijn’.
We zijn ook dierenliefhebbers want in mijn dorp wonen er trouwens meer varkens -ook beter gekend als ‘zwientjes’ hier in deze contreien- dan mensen. ‘Ruraal’ is misschien de beste term om Koolskamp te beschrijven, al dekt het niet de volledige lading.

Puberen is was waarschijnlijk voor niemand een pretje maar puberen in Koolskamp was gewoon regelrecht fataal/catastrofaal. Daarom wil ik vandaag niet enkel een gelukkige Moederdag wensen aan dé drie vrouwen in mijn leven: mijn liefste Mama, mijn bad-ass Mémé en de mijn fantastische Schoonmoeder. Nee, vandaag ik wil ook een dikke ‘dankjeschoon’ zeggen tegen alles mama’s van de vriendinnen & ex-vriendjes, ze hebben collectief mijn puberende ik van de ondergang & verveling gered. Merci!

7 gedachtes over “Koolskamp

  1. Koolskamp klinkt als Liezele, het dorp waar ik ben opgegroeid. No supermarkt, no gemeentehuis, no bibliotheek… maar wel 3 kappers. En een frituur! Hallelluja!

  2. Lichtervelde muft inderdaad gelijk de rottende pest. Zelfs als je op de trein zit die stilstaat in het station moet je ervan mee profiteren!

  3. Pingback: La dolce vita | SSTRID...

Geef een reactie

