Survival of the fittest

Je bent een jonge twintiger, je komt recht van de schoolbanken, heerlijk naïef & klaar om de wereld te veroveren. Allemaal héél erg leuk maar  je boekenkennis brengt je maar zo ver in de wilde jungle die wij wel eens ‘de werkvloer’ durven noemen. Een eerste job is altijd een beetje sterven en enkele gouden tips & tricks zijn dan ook mooi meegenomen.

  • Het is essentieel dat je de woorden ‘Interface’ & ‘Template’ correct in een zin leert gebruiken. Kwestie van een vlotte communicatie op te bouwen met de collega’s en vreemde blikken/gênante bijnaampjes te mijden.
  • Niet iedereen is een ochtendmens. Vrolijke leutigheid voor 10u ’s ochtends is een dikke No No
  • Twee schermen hebben is praktisch, drie schermen is gewoon bitchin’ awesome
  • Zwaar doorzakken op een weekdag is NOOIT een goed idee. Ontkateren achter je computer is geen pretje. Ik meen het.
  • ‘FTP-server’ is geen vuile overdraagbare ziekte
  • Als je het laatste restje koffie opdrinkt moet je nieuwe kan zetten, anders vallen er doden
  • Een hoofdtelefoon is van levensbelang & onontbeerlijk voor je mentale gezondheid
  • Een collega met een pasgeboren baby betekent één ding: sloten doopsuiker & chocolade. Vriendelijk is de boodschap.
  • Don’t piss off de mannen van de IT. Ooit zal je PC crashen op een extreem cruciaal moment (het staat in de sterren geschreven, dit overkomt iedereen) en zij zijn de enige die je kunnen helpen. Die gasten omkopen is nooit geen overbodige luxe. Met wat chance kan je de doopsuikers van je collega gewoon doorspelen. Win-win
  • Een document kunnen openen in Indesign betekent niet dat je een volwaardige grafisch ontwerper bent. Bespaar jezelf de vernedering en vraag gewoon hulp.

4 gedachtes over “Survival of the fittest

  1. Ik heb er nog enkele:
    *Voor wie het openbaar vervoer van en naar het werk neemt, gluur steeds eens over de zetels of er toch geen collega meeluistert voor je stoom aflaat aan de telefoon over die ene ambetante collega vandaag. Meganuttige tip!
    *Leve de multi-inzetbaarheid van personeelsleden. Voortaan sleur je dus ook zelf met tafels, weet je de exacte tarieven van postpakketjes, doe je een praatje met de loodgieter, versier je de kerstboom en roep je de bakkeleiende poetsvrouwen een halt toe. Of hoe ruim een functiebeschrijving anno 2012 kan ingevuld worden.
    *De wilde jungle leert je wel meteen heel veel over mensen. Collega’s genaamd. Blind typen is hierbij een must. Dan kan je èn luisterend oor zijn èn een mailtje verder typen.

    Al jouw tips neem ik uiteraard ook ter harte, maar het inspireerde me🙂.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s