Diëten & andere zever

We hebben het allemaal eens gedaan: hysterisch liggen huilen omdat de weegschaal twee kilo meer aangeeft dan verwacht. Kapot gaan omdat die jeans toch net iets meer spant. een dag mottig rondlopen omdat ondergoed meer slecht dan goed zit. En maar hopen dat het aan de droogkast ligt. En maar starten met een of ander radicaal dieet.

Ik hoor sommige (ja jullie mannen daar) al denken: Ja, er is hier eentje zeer hormonaal. Neen hoor Meneer. Of toch nu niet.

Maar ik heb het allemaal gezien en gedaan. Dat heb je met een lijf dat weigert suikers te verwerken. Het is dan ook belachelijk hoeveel ervaring ik heb met diëten, ik zou het op mijn CV kunnen zetten.

Wees gerust ik ben hier niet van plan om het grote evangelie af te steken; en nee, heb ik heb niet het nieuwste dieetwonder ontdekt.
Maar ik heb recentelijk beseft dat ik nu 12 jaar lang aan het diëten ben. 12 jaar van aankomen en afvallen want het is niet zo gemakkelijk zoals ze in de boekjes laten uitschijnen. Na 12  jaar is ook eindelijk het besef gekomen dat ik het KOTSbeu ben om me slecht te voelen over mijn lichaam/gewicht. Ik ben nu 25, beter dan dit zal het wss niet worden, een maatje 36 zal er nooit inzitten, zo is mijn lichaam niet gebouwd, en ik eet zo vreselijk graag.
Ik heb het dan ook zwaar gehad met ieder idioot radicaal dieet op de wereld. Hoe the *%¨µ£$ kan je nu afvallen van een pil zonder je lichaam te schaden? Of het hongert je uit of het zit vol met laxerende middelen. Zelfs dat bio-gerief krijg je niet aan mij verkocht.
Daarom proclameer ik liever een gezonde levensstijl (nee deze post wat geen excuus om een zak chips naar binnen te schrokken), je weet wel:  sporten (hoe verwenselijk het ook is), groentjes eten, veel water drinken, naar je lichaam luisteren, … zo van die toestanden.

Voor de verandering roep ik nog eens op tot revolutie. Ja want dedie hier is haar idiote weegschaal mee dan beu.

ps. voor de mensen die de feestdagen willen doorkomen zonder te veel schuldgevoel: drink voor  de maaltijd wat citroensap met wat bruiswater & een beetje zoetstof. Het is een natuurlijk vet-afdrijver & die houdt de overbodig kilo’s eraf. gouden tip van ons mama.

19 gedachtes over “Diëten & andere zever

  1. Ik heb het ook opgegeven.
    Ik had vroeger maatje 36… en dan kreeg ik 4 kinderen.
    Mijn bekken zijn nu zodanig uitgezet dat ik -zelfs al ben ik graatmager- die maat 36 niet meer toe krijg.
    Dus zeg ik maar dat ik nu gebouwd ben voor maatje 40.
    Ik weeg nu nog 4 kg te veel maar ach, da’s meer Sarah/mama om van te houden, denk ik dan 😉

  2. Ik ben aan mijn gewicht beginnen denken sinds de uitzending van Volt waarin ze zeiden dat mannen met een BMI boven de 25 toch niet zo gezond zijn als ze denken. Nu een kleine 3kg onder die grens. In 15j niet zo weinig gewogen, zelfs onder mijn trouw-gewicht. Nu nog zien of ik het volhou.

  3. Mijn tip: elke ochtend een ontbijt van 250 gr magere platte kaas (met zoetstof) en een flesje Tonisteiner Naranja fruitsap. Caloriearm en je kan er een voormiddag mee door zonder te ‘sneukelen’.
    En btw, ik weeg mij nooit, mijn broeken zijn mijn barometer. Wanneer die niet meer past, wel, dan hebben we een probleem! 🙂

    • Hah, klinkt verdacht veel als mijn ontbijt: yoghurt & fruit. Jammer genoeg kan mijn lichaam geen extra boterham in de ochtend aan.
      En die bloody weegschaal heb ik 6 jaar geleden al buiten gekieperd. ik was op het randje af paranoia aan het worden. Ik was er te intensief mee bezig

    • Van zo’n ontbijt ga ik dood van de honger tege 10u. Geef mij maar een stevig spek en eiers ontbijt! Of eitjes met champignons. Of met kerstomaatjes. Of whatever er nog in de frigo ligt. Leve de eitjes!

  4. Jij bent mij!

    Een dokter heeft me ooit gezegd dat ik best mijn hele leven lang op mijn eten let omdat ik met mijn lengte en mijn afbraaksysteem (de dodelijke combinatie; klein zijn en traag verbranden) anders een perfecte bol zou worden. Ik eet 1 week normaal (als in: ik laat koolhydraten en suikers in beperkte mate toe) en ik kom onmiddellijk bij. Gewoon “gezond eten” doet me niet afvallen maar laat me op gewicht blijven omdat ik al sinds mijn veertiende “dieet”. Dat is zo ontmoedigend dat ik een all-or-nothing persoon ben geworden; ofwel honger ik mezelf uit, slik ik, shake ik en ren ik twee keer per dag, ofwel let ik er totaal niet op en doe ik bijna niets van sport. Bijgevolg heb ik een kast die zowel maatje 34 als maatje 42 herbergt. Lekker gezond!

    Net zoals jij heb ik er ook genoeg van me zo slecht te voelen, niet naar buiten te willen/durven, feestjes af te zeggen of crisissen krijgen in paskamers. Ik ben op veel vlakken volwassen geworden de laatste jaren behalve op dat vlak. Ik schijn niet te kunnen aanvaarden dat ik nooit heuploos, tietloos en langbenig zal zijn en ik jaag me daar telkens als een balorige tiener in op. Die onzin moet gedaan zijn.

    Het heeft me fel geholpen dat ik geen kleren meer koop die mij “staan” (lees: v-halzen, zandloperjurkjes en rockabilly gekzwalm) maar gewoon de kleren die ik mooi vind. (Hallo COS!) Ook al ben ik er lelijker mee dan een paard met kolieken dat zichzelf net heeft ondergespuugd; ik voel ik me véél beter. Niemand zal over mij zeggen dat ik een killer body heb, maar ze zullen me tenminste wel complimentjes geven over mijn mooie trui 😉

    Merci voor deze blogpost!

    • Eigenlijk ben ik een ‘dikkertje’. Als ik normeal eet, 3x koolhydraten per dag, dan weeg ik makkelijk 30 kilo meer. Mijn lichaam kan het gewoon niet aan. Dus ‘diëten’ zal er altijd wel inzitten. Maar ik die huilbuien is de paskamers, uren turen in de spiegel en obsessief bezig zijn met mijn lichaam wil ik echt niet meer. De laatste drie maand heb ik me weer zo slecht gevoeld omdat twee (TWEE!) kilo bijgekomen was.
      Ja, ik zou meer dingen kunnen dragen moest ik geen billen en heupen hebben. Maar die zijn er nu dus ik moet er mee leren leven. Minder schuldgevoel & meer leven

  5. Eerst en vooral, ik steek ook altijd de schuld op de droogkast….hihi.
    Ik denk dat véél meer vrouwen zouden moeten focussen op gezond leven in plaats van afvallen. Dat is veel belangrijker voor je lichaam. Dat slanke ideaal is gewoon voor zoveel vrouwen niet haalbaar en dat wil maar één ding zeggen: een vrouw is nu eenmaal van nature een beetje ronder gebouwd en daar is helemaal niks mis mee!
    Vive la revolution!

  6. Pingback: Niet Oké | SSTRID...

Geef een reactie

