Bakken met Sstrid

Zoals het en goede huisvrouw betaamt vul ik mijn dagen met TV-kijken, Cava leuren en eindeloos zoet gerief bakken. Blijkbaar moet ik wel iets goed doen in die keuken want gisteren noemde Gert me nog #Queenofbakery.
Misschien een wat overroepen titel, zo speciaal is een simpele pannenkoek niet, maar het huis is toch mooi niet afgebrand. Ik kraai victorie.

Ik ben redelijk autistisch als het op bakken aankomt, ik hou krampachtig vast aan bepaald merken/spullen/bakgerei, maar we zijn nooit vies om iets nieuws te proberen. “iets nieuw” zoals het nieuwste  bakgoed Sucralose van Canderel.
Als iemand dat lijdt aan ‘mijn-lichaam-wordt-ziek-van-suiker’ ben ik geweldig fan van alle alternatieven voor de klassieke suiker. Ja, het is nog altijd fijn wanneer je een stuk cake naar binnen kan spelen zonder eerst de ambulance te moeten bellen.

Voor deze gelegenheid heb ik heb ik drie receptjes uitgeprobeerd. Kwestie van de veelzijdigheid van de vervangsuiker even te testen.
De Moeulleux au chocolat was een klein ramp. De textuur van de Sucralose is behoorlijk grof, dat maakt dat de moelleux meer iets weg had van flauw gebakken chocolademousse. Met ander woorden, voze plakboel in de mond.
De Chocolate Muffins en de Chocolate Chip Cookies waren dan wel weer een succes, waarschijnlijk ook te wijten aan de textuur van Sucralose. De grote korrels zorgen voor een lichte maar stevig structuur, ideaal dus voor het grovere bakwerk.

Zin om zelf eens iets te proberen? Receptjes vind je bij Canderel & hieronder.
O ja, alle baksels zijn compleet suikervrij en bevatten de helft minder kcal dan de klassieke variant. Ja u leest het goed, dubbel zoveel desserts voor jou!

Chocolate Muffins

  • 125 gr Belolive boter=> Het beetje olijfolie in de boter maakt dat de muffins mooi krokant afbakken. Geen Belolive in huis? Geen probleem, je kan ook 100 gr boter en 25 gr olijfolie gebruiken.
  • 200 gr zelfrijzende bloem
  • 1 pakje Canderel Vanillesuiker
  • 4 eitjes
  • 15 gr Canderel Sucralose
  • 80 à 100 gr donkere, suikervrije chocolade =>Mijn voorkeur gaat uit naar de fondant chocolade gezoet met Stevia.

Oven voor verwarmen op 180°C
De chocolade samen met de boter au bain marie laten smelten tot één homogene massa.
Het eigeel en wit van ei scheiden.
Voeg de chocolade + gesmolten boter, de vanillesuiker, de Sucralose en de bloem toe aan het eigeel. Aka kapt het allemaal in één pot en goed roeren tot alles gemengd is.
Klopt dan het eiwit op en roer het voorzichtig (ik meen het!) onder het deeg.
Verdeel het deeg in de vormpjes en hup de oven in.
Naargelang de porties, moeten de cakejes 15 à 20 minuten bakken in een oven van 180°C

Chocolate Chip Cookies

  • 200 gr zachte boter
  • 250 gr zelfrijzende bloem
  • 1 eitje
  • 1 pakje Canderel Vanillesuiker
  • 12 gr Sucralose
  • 60 gr havervlokken
  • 80 gr donkere, suikerevrije chocolade

Oven voor verwarmen op 180°C
Snij de chocolade in kleine stukjes.
Smijt alle ingrediënten in welbepaalde volgorde ( boter, ei, suiker, havervlokken, chocolade en bloem) in een pot & mengen met een stevige pottenlikker. Het klinkt misschien belachelijk maar, geloof me, dit is de vlotste manier om het deeg te mengen.
Verdeel het deeg in kleine ‘hoopjes’ op een bakplaat.
Naargelang de porties, moeten de koekjes 15 à 20 minuten bakken in een oven van 180°C

Een gedachte over “Bakken met Sstrid

  1. Pingback: Bakken zonder suiker | Welkelke?

Geef een reactie

