Professioneel Koffie leuren

Cupping, ik moest een beetje giechelen toen ik het voor het eerst hoorde. Ja, zo kinderachtig ben ik wel.

Maar gisteren mochten we na de openingsuren bij Café Labath passeren voor een unieke koffie-tasting sessie. Of dus beter: Cupping.

De helden van Labath (aka Valentine en Yves) waren zo lief geweest om enkele leken, maar notoir koffie leurders, in te wijden in het professioneel koffie proeven.

Cuppen wordt vooral gedaan om de kwaliteit, smaak en aroma van koffie te testen. En dit gebeurd voornamelijk bij de Traders. Zo eentje hebben we ook hier in België, in Antwerpen om iets specifieker te zijn.

De vier belangrijkste eigenschappen van koffie zijn de textuur (of mondgevoel), de zoetheid, de zuurtegraad en de bitterheid. Daarom had Valentine er niets beter op gevonden om ons eerst een zuur biertje, een bitter biertje en verschillende soorten melk (mager, vol en room) te laten proeven. Niet enkel om ons smaakpalet te reinigen maar ook om onze smaakpapillen te oefenen.

Als pièce de résistance mochten we dan verschillende soorten koffie proeven. Zes koffies uit zes verschillende landen met zes eigen klimaten. Deze werden zowel koud, lauw als warm geserveerd. Wonder wel kan een koffie qua smaak en aroma compleet veranderen naargelang de temperatuur.

Ik ben verre van een expert maar ik ben blij dat ik koffie iets meer heb leren appreciëren.

(spoelen, die handel)

(slurpen)

(schoon gepixeld volk)

(helden!)

(een zakje ochtendgeluk)

3 gedachtes over “Professioneel Koffie leuren

  1. Pingback: Spring montage |

Geef een reactie

