Claire Morgan

Kunst, mijn grote passie en liefde van mijn leven. Maar ook een heel dankbaar onderwerp om doelloos uit uw nek te lullen. Daarom wil ik dit soort blogpost kort en krachtig houden. Enkel vertellen wat er te vertellen valt. En vooral niet de grote intellectueel uithangen. Want zo lopen er al genoeg rond. en de wereld is toch een beetje mooier met een cultuursnob minder.

Het mooie aan mijn job is dat ik mijn eigen archief heb. Beter nog, mijn eigen bibliotheek.
Ik weet dat dit niet heel erg sexy en opwindend klinkt, maar het is mijn klein paradijs. Een paradijs waar ik geregeld eens een schat vind, zoals bijvoorbeeld het oeuvre van Claire Morgan.

Geboren in Belfast, getogen in London. En vooral gekend door haar grote, organische installaties.

(Tacing Time, 2007)

“My work is about our relationship with the rest of nature, explored through notions of change, the passing of time, and the transience of everything around us. For me, creating seemingly solid structures or forms from thousands of individually suspended elements has a direct relation with my experience of these forces. There is a sense of fragility and a lack of solidity that carries through all the sculptures. I feel as if they are somewhere between movement and stillness, and thus in possession of a certain energy. …”

Dit nu hetgeen wat ik zo boeiend vind aan haar werk. Het is niet alleen esthetisch heel aantrekkelijk maar haar werken zijn constant veranderlijk, niets lijkt wat het is. Op een eerst zicht lijken de sculpturen rigide, geometrisch volumes. Maar als je dichterbij kijkt, merk je dat het geheel bestaat uit kleine modules organisch materiaal dat zweeft in de ruimte.
Natuur is in essentie dynamisch. Alles groeit, bloeit en takels af. Nu, Morgan gaat deze fauna & flora gaan ‘bevriezen’ in haar installatie. En dit doet ze in een atypische omgeving, namelijk: de museale white cube. Daardoor krijg je een hele bevreemdend effect: geïsoleerde dynamiek. Haar werk beweegt niet, maar het is ook niet statisch.
Verrassend en uiterst fascinerend.

Geef een reactie

